Prima apariție publică a prototipului Octodoc de telemedicină a avut loc la Romanian Healthcare Conference & Expo 2022.

Primul dispozitiv interactiv de telemedicină cu asistență video integrată pentru servicii medicale de proximitate a stârnit interesul comunității medicale la prima conferință medicală dedicată optimizării experienței pacienților din România, care a avut loc la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, în data de 14 octombrie 2022.

Dincolo de provocările bugetare și de personal specializat ale sistemului sanitar românesc, România se confruntă cu o slabă educație medicală în rândul populației, care nu practică prevenția pentru menținerea unei bune stări de sănătate, ci preferă să amâne interacțiunea cu medicii.

Contextul COVID-19 a amplificat destructiv această situație în ultimii ani. Conform ultimelor studii de profil ale Ipsos România, unu din doi români din mediul urban a evitat să își monitorizeze starea de sănătate în pandemie prin consultații medicale, analize de sânge, sau alte investigații. Practic, jumătate dintre românii din mediul urban au mers mai puțin sau deloc la medicul de familie (43%), sau la medicul specialist (50%). Mai mult, un sfert dintre români (23%) nu și-au făcut deloc analize de sânge, și 29% nu au făcut investigații sau ecografii de monitorizare sau prevenție. Printre cauzele acestor observații îngrijorătoare se numără: dificultățile financiare, lipsa încrederii sau a unor experiențe pozitive trecute cu sistemul sanitar, teama de a primi vești proaste privind starea de sănătate, accesul greu la medici din cauza distanței sau disponibilității acestora, ș.a.

Rezultatele directe ale absenței educației privind importanța prevenției și monitorizării constante a sănătății nu au întârziat să apară – în 2021, 54% dintre medicii de familie și 68% dintre specialiștii intervievați de Ipsos România au observat o creștere a numărului de urgențe sau agravarea afecțiunilor pentru pacienții cronici; iar mortalitatea prin cauze tratabile este de peste două ori mai mare comparativ cu media UE (conformOCDE/European Observatory on Health Systems and Policies (2021), România: Profilul de țară din 2021 în ceea ce privește sănătatea, State of Health in the EU, OECD Publishing, Paris/ European Observatory on Health Systems and Policies, Bruxelles).

O soluție eficientă pentru diminuarea efectelor negative asupra sănătății populației este inovația în telemedicină, întrucât consultațiile periodice de la distanță ale pacienților pentru care prezența nu este obligatorie (ex. monitorizare pacienți cronici, reînnoire rețete și trimiteri medicale, ș.a) pot genera numeroase beneficii, precum: accesul facil la medic – inclusiv pentru grupurile defavorizate din unele medii rurale, eficientizarea operațională din spitale (ex. optimizarea managementului  programărilor și al traficului de pacienți,  simplificarea gestionării datelor pacienților), îmbunătățirea sănătății generale a populației din România, o mai bună distribuire a serviciilor de consiliere medicală în plan național, o sursă suplimentară de venit pentru medicii care au acces la un număr mic de pacienți, și multe altele.

În ciuda faptului că, în plan global, industria telemedicinei a înregistrat o creștere impresionantă, accelerată de provocările pandemiei, în plan local adoptarea de soluții de telesănătate încă stagnează, practicându-se puțin și ineficient, mai mult prin telefon sau WhatsApp – nu prin platforme smart de telemedicină. Persoanelor care au accesat consiliere medicală prin aplicații online de profil sunt tinere, cu vârsta până în 44 ani; persoanele cu vârste peste 55 ani au accesat mult mai puțin medicina de la distanță (20%), desfășurând discuțiile cu medicii doar prin telefon.

Deși normele serviciilor de telemedicină au fost oficializate anul acesta în România, și reforma digitală a sistemului sanitar este iminentă, decalajul rural-urban rămâne o arie critică pentru evoluția ecosistemului medical – 41% dintre bucureșteni au apelat la medicina la distanță în pandemie, față de 26% în rândul locuitorilor orașelor sub 50.000 locuitori– populația rurală vulnerabilă, cu acces limitat la Internet și tehnologie, întâmpină cele mai multe dificultăți, și nu beneficiază suficient de serviciile medicale de care are mare nevoie.

La inițiativa Marketing Insiders Group, fondatorul primei conferințe medicale cu focus pe experiența pacienților – Romanian Healthcare Conference & Expo, liderii lumii medicale și ai comunității locale de business s-au reunit în data de 14 octombrie, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, pentru a explora nevoi și soluții practice pentru evoluția sistemului sanitar românesc.

Echipa Octodoc încurajează demersurile de colaborare și parteneriere ale oamenilor de afaceri, medicilor și instituțiilor de stat pentru sănătatea românilor, investind constant în tehnologie, educație, și în proiecte de impact național,  precum Romanian Healthcare Conference & Expo. Tocmai de aceea, Octodoc a susținut cu deschidere prima ediție a evenimenului de afaceri, în calitate de Partener Silver

Pe parcursul conferinței, cei peste 130 de participanți din industrie au beneficiat de know-how de nișă din ariile medTECH, medCARE și medBUSINESS, tendințe din industrie și sesiuni interactive cu unele dintre cele mai renumite personalități din domeniu, deopotrivă în plan local și internațional, precum: Mihaela van der Schaar, Director al Centrului Cambridge pentru Inteligență Artificială în Medicină (CCAIM), Profesor “John Humphrey Plummer” de Machine Learning, AI și Medicină – Universitatea Cambridge,  Barry L. Jackson, Ph.D., Vicepreședinte “Osteo Re School of Osteopathy”, Specialist în Adicție, Fulbright Senior Scholar, Profesor și Director Emerit “The Drug, Alcohol and Wellness Network” – Universitatea Bloomsburg din Pennsylvania, Patriciu Achimaș-Cadariu, Ph.D., Medic primar, Supraspecializare Ginecologie şi Chirurgie Oncologică la Institutul Oncologic din Cluj-Napoca, Deputat în Parlamentul României, Președinte – Grupul pentru Combaterea Cancerului din Parlamentul României, Dr. Cătălin Cîrstoveanu, Lector la Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila”, Doctor Neonatolog – Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii “Marie Curie”, Robert Șerban, Vicepreședinte – Palmed, Răzvan Predica, Director Național – Affidea Hiperdia România, Rozalina Lăpădatu, Președinte – A.P.A.A. (Asociația Pentru Pacienții cu Afecțiuni Autoimune), și alții.

În cadrul conferinței, George Niculcea, CEO și Fondator – Octodoc, și Ștefan Dumitru, Senior Product Manager – Octodoc, au prezentat strategic și statistic audienței nevoile critice ale pacienților și medicilor din România, și modalitatea prin care dispozitivul multifuncțional Octodoc poate îmbunătăți semnificativ accesul tuturor românilor la consiliere medicală de la distanță, indiferent de localitate sau de cunoștințele digitale. Echipa Octodoc a adus, în premieră,  în fața publicului prototipul dispozitivului hibrid de telemedicină, stârnind interesul comunității medicale, al liderilor de business, și al mass media. Deși prototipul este în curs de finalizare, feedbackul audienței Romanian Healthcare Conference & Expo a fost unul extrem de pozitiv. 

 „Ne-am bucurat să facem posibilă prima ediție a Romanian Healthcare Conference & Expo, în calitate de Partener Silver, și să vedem cum mulți  experți valoroși din domeniu au răspuns cu mare entuziasm invitației noastre de a participa la conferință cu informații, direcții palpabile și idei inovatoare pentru redefinirea ecosistemului sanitar local. Faptul că ne unim forțele și punem bazele unei comunități de lideri ai schimbării în bine reprezintă un pas important înainte pentru pacienții și medicii români. Iar feedbackul pozitiv referitor la dispozitivul de telesănătate Octodoc ne stimulează să mergem înainte cu determinare cu acest pionierat al tehnologiei în telemedicină, aici în România”  George Niculcea, CEO și Fondator – Octodoc și Vicepreședinte – Bright Distribution.

Inovația Octodoc este primul sistem interactiv de telemedicină cu asistență video integrată, un concept hibrid unic în lume – care facilitează accesul tuturor la consiliere medicală, inclusiv populațiile defavorizate sau persoanele cu dizabilități. Dispozitivul este multifuncțional și ușor de utilizat, și oferă pacienților posibilitatea de a intra în legătură cu un doctor de familie sau medic specialist mai aproape de unde locuiesc, la primul Punct Octodoc din proximitate. 

Printre funcționalitățile Octodoc se numără: testările de rutină (măsurarea tensiunii arteriale, a saturației de oxigen și a pulsului, a temperaturii, etc.), citirea cardului de sănătate și tipărirea documentelor medicale, asistența audio-video pentru programări și informații cu ajutorul echipei de relații clienți, video-consultațiile cu medicii, gestionarea rapida a istoricului medical, și altele.

După o serie de prototipuri și procese de testare cu medici și pacienți, dispozitivul Octodoc se află în etapa de finalizare a producției și a implementării software, urmând să fie accesibil publicului în 2023, deopotrivă în regim C.A.S. și cu plată.

Mai multe informații sunt disponibile via octodoc.ro. Pentru oportunități de parteneriere strategică, detalii comerciale, sau programări de sesiuni demo – consultanții Octodoc vă stau la dispoziție cu promptitudine la adresa de e-mail sales@octodoc.ro.

SurseIpsos RomâniaOCDE/European Observatory on Health Systems and Policies (2021), România: Profilul de țară din 2021 în ceea ce privește sănătatea, State of Health in the EU, OECD Publishing, Paris/ European Observatory on Health Systems and Policies, Bruxelles.

Categorii

Urmărește comunitatea digitală Octodoc!